hide message

Welcome to the Resource Centre

We make it our mission to work with advocates in civil society, business and government to address inequalities of power, seek remedy for abuse, and ensure protection of people and planet.

Both companies and impacted communities thank us for the resources and support we provide.

This is only possible because of your support. Please make a donation today.

Thank you,
Phil Bloomer, Executive Director

Donate now hide message

You are being redirected to the story the piece of content is found in so you can read it in context. Please click the following link if you are not automatically redirected within a couple seconds:

[PDF] Defending the Defenders - The Case of Fu Xiancai [China]

Author: Stacy Mosher, Human Rights in China, Published on: 1 September 2006

The peril faced by rights defenders under increasingly harsh official suppression is epitomized by the case of Fu Xiancai, a petitioner for displaced peasants who was permanently crippled by a physical assault in June...Fu...petition[ed] for 1.9 million people displaced and resettled for...the Three Gorges Dam...[V]illagers complained that local factories owned by Zigui County Sibao Paper Company Ltd. and Huafamei Pharmaceuticals Ltd. had seriously polluted the Maoping River, the major water source for the village’s residents. Residents suffered from skin allergies after wearing clothes washed in the river water and complained of foulsmelling air tainted by factory exhaust. The number of villagers dying from kidney disease was reported to have risen dramatically in recent years...In October 2004, Fu Xiancai sent a petition signed by 650 villagers to the relevant United Nations bodies...Fu Xiancai [later] became the target of constant official surveillance, and he and his family were subjected to repeated harassment, threats, assaults and injuries by criminal elements...On...June 8, [he was attacked after] Zigui County PSB security squad leader Wang Xiankui called Fu in for questioning about an interview he had provided to German public television station.

Read the full post here